poniedziałek, 16 grudnia 2013

Tradycyjne pierniczki wielkopolskie



W domu co roku pieczemy pierniczki. Z tej okazji, że od niedawna mieszkam niedaleko Poznania postanowiłam wykorzystać stary przepis na pierniczki wielkopolskie. Istnieje pewien stereotyp, że poznaniacy to dusigrosze. Całkiem przypadkiem koszt wytworzenia takich pierniczków jest wyjątkowo niski. Nie zmienia to jednak faktu, że ciasteczka są wyjątkowo aromatyczne i miękkie!

Składniki:


- 6 szklanek mąki + mąka do podsypania
- 2 szklanki cukru
- 6 żółtek
- 350ml śmietany (36%)
- 3 łyżeczki mielonego cynamonu
- 2 łyżeczki mielonych goździków
- 3 łyżeczki przyprawy do piernika
- 2 łyżeczki sody oczyszczonej

Sposób przygotowania:


Żółtka ubić z cukrem, dodać przyprawy korzenne oraz sodę oczyszczoną. Dokładnie wymieszać. Dodać pozostałe składniki i wyrobić ciasto. Będzie lepiło się trochę do rąk, dlatego należy uformować kulkę z ciasta, podsypać blat stołu mąką, ułożyć na nim ciasto, jeszcze raz podsypać mąką i delikatnie rozwałkowywać cały czas sprawdzając czy ciasto nie przylepiło się do blatu. Następnie wykrawać rozmaite kształty. Piec w piekarniku około 10 minut w temperaturze 180˚C.
Lukier przygotowałam z 2 ubitych białek połączonych z szklanką cukru pudru.
Z racji tego, że nie posiadam, żadnych foremek na pierniczki wycinałam kółka szeroką szklanką. Również nie posiadam szprycy, dlatego dekorowałam ciasteczka lukrem przelanym do woreczka foliowego, którego koniec ucięłam.


1 komentarz: