niedziela, 3 listopada 2013

Krem z kukurydzy


Kukurydza na świecie uprawiana na dużą skalę. Obecnie jej produkcja kształtuje się na poziomie 817 milionów ton rocznie. Głównie przeznaczona jest dla zwierząt hodowlanych ale jest to też nieodzowny składnik kuchni meksykańskiej, brazylijskiej, indyjskiej czy stanów zjednoczonych. Jako warzywo jest dobrym źródłem białka oraz niektórych ważnych witamin i minerałów. Ma działanie przeciwwirusowe oraz przeciwnowotworowe dzięki zawartości inhibitorów proteazy oraz barwników (zeaksantyny i luteiny) Powodują one zahamowanie negatywnego działania wolnych rodników przez co chronimy nasz organizm przed chorobami cywilizacyjnymi oraz nadmiernemu starzeniu się. Kukurydza jest źródłem witamin z grupy B oraz witamin rozpuszczalnych w tłuszczach A, D, E oraz K. Dodatkowo jest dobrym źródłem składników mineralnych (potasu, selenu, wapnia, cynku, jodu oraz miedzi) Jest też źródłem białka (zawiera w dużych ilościach prawie wszystkie aminokwasy z wyjątkiem lizyny oraz tryptofanu – te można uzupełnić dodając do potrawy warzywa strączkowe).

Krem z kukurydzy ma słodkawy smak, jest bardzo sycąca i oryginalna. Ja podałam ją z tortillą pszenną z mąki pełnoziarnistej. Jej przygotowanie jest bardzo proste jednak należy poświęcić trochę czasu na jej gotowanie – w przeciwnym razie w zupie zostaną łuski, które bardzo ciężko zmiksować.

Składniki:


- kukurydza (3 puszki)
- cebula (2 sztuki)
- ziemniaki (5 średniej wielkości)
- marchewka (1 sztuka)
- seler (1/4 sztuki)
- masło (100g)
- wrzątek (1,5l)
- sól, papryka ostra

Sposób przygotowania:

W dużym garnku rozpuścić masło i podsmażyć na nim pokrojoną w kostkę cebulę. Następnie wsypać odsączoną kukurydzę i podsmażać około 15 minut. Zalać wrzątkiem i dodać pokrojone w kostkę warzywa (ziemniaki, marchewkę oraz seler). Gotować około godziny. Zmiksować dokładnie i doprawić solą oraz ostrą papryką.



2 komentarze: